Elin Jaconelli

Kategori: PARIS 2017

paris dimanche

många butiker, restauranger & caféer i paris håller stängt på söndagar, men i le marais är det mesta öppet. vi firade vår 8-månadersdag med en stor brunchbuffé på le wood & några timmars strosande. marais känns väldigt franskt. genuint. det är exakt vad man föreställer sig när man tänker på frankrike. rena gator, vackra byggnader, stora kyrkor, caféer med små uteserveringar, gröna parker & chica butiker. vill man uppleva paris "på riktigt" så det marais som gäller. allt är så perfekt att det nästan känns som att man befinner sig på en filminspelning.

på kvällen spelade inter en viktig match mot roma & eftersom neven är inters största fan (typ) & jag är världens bästa flickvän så spenderade vi söndagskvällen på en pub vid notre dame som visade matchen. jag fick potato skins, nachos, mojito & öl så jag var helnöjd. synd att inter förlorade bara, men förlust betyder alltid att neven har en massa frustration att ta ut, vilket kan vara trevligt när man kommer hem... too much information? sorry. not sorry.

paris samedi

vi vaknade upp till ett soligt & ljummet paris på lördagen. baby gick till ett bageri & köpte paninis, chokladcroissanter & färskpressad apelsinjuice som vi åt på rummet. vi köpte frukost där sista dagen också & då provade vi en stor "pizza-crepe" med kebabkött som var tvärgod! kolla förresten hur läcker han är i glasögon. kan inte med hans snygghet! vi valde bort att äta hotellets frukost eftersom fransk frukost brukar vara alldeles för söt. croissanter & marmelad typ... eiffeltornet var vårt mål på lördagen, men innan dess besökte vi la fayette- & printempsgalleriorna. varken jag eller neven är galleriatyperna utan vi föredrar båda att kunna gå in & ut ur riktiga butiker & ta pitstops då & då så vi blev inte särskilt långvariga. hoppade på en turistbuss istället som tog oss runt på alla paris sevärdheter på två timmar. guld värt! vi hoppade av bussen vid eiffeltornet & det var så mäktigt att få se det i verkligheten. wow! bucketlist! köpte crepes vid trocadero & fotade lite. om man gillar att fota så är paris the place to be. det är sagolikt. man skulle behöva ett helt år i paris för att hinna uppleva alla stadsdelar. när vi började frysa så haffade vi en taxi som tog oss tillbaka till våra hemmatrakter vid champs elysées. blev italienskt till lunch i form av risotto, pizza & moretti!

sent på kvällen hade vi boka bord på miss ko. man måste äta på miss ko om man är i paris. supercool inredning, ljuvlig sushi, fräscha drinkar & grym musik som de spelar i nattklubbsvolym. maxad lördagskväll!

paris vendredi

på fredagen vaknade vi båda klockan 7 & var superpigga. plockade fram ipaden & såg några avsnitt av vår favoritserie, duschade & gjorde oss i ordning i lugn & ro & promenerade bort mot champs elysées vid lunchtid. strosade, shoppade lite, tittade på triumfbågen & slog oss ner på ett café för en sen brunch. george v ligger mitt på champs elysées som är paris största shoppinggata. perfekt ställe att sitta & titta på folk & maten är riktigt god! neven åt toast med french fries, jag åt fransk löksoppa med massor av ost & sedan blev det två dessert. en macaron med färska hallon & en fluffig paj med vaniljglass... fransmännen gillar verkligen sina desserter... & sitt bröd!

mätta & belåtna så började vi gå mot pariserhjulet i andra änden en champs elysées. jag älskar att promenera när jag är på nya ställen. bästa sättet att uppleva & lära sig en ny stad! varje gata & varje byggnad i paris är som ett konstverk så man kan verkligen gå runt i timmar & bara titta på allt det vackra. vi hittade en uppvärmd uteservering vid louvren där vi drack öl & njöt av den tidiga våren. kvalitetstid när den är som bäst.

när kvällen började bli sen så hoppade vi in i en taxi som tog oss till den italienska restaurangen ober mama i oberkampf. fullsatt såklart. vi blev sjukt besvikna för vi hade sett fram emot att äta där, men vi tog en taxi till bouillon chartier i monmartre istället där kön ringlade sig långt ut på gatan. vi köpte vars ett glas sangria & ställde oss i kön & fick ett bord efter en halvtimme. bouillon chartier var en helt ny upplevelse. många & långa bord där man fick plats bredvid främlingar (väldigt osvenskt & sjukt obekvämt). kyparen skrev beställningen på pappersduken, hög ljudvolym, sång, folk som klappade i händerna & skrålade & en enkel meny med fransk husmanskost som såg ut att vara tillagad av en fransk farmor i ett pittoresk kök. vi förstod inte riktigt anledningen till den milslånga kön förrän notan kom. 36 euro för tre förrätter, en kanna sangria, öl samt två huvudrätter...

paris jeudi

i torsdags landade vi på charles da gaulle på eftermiddagen & var framme på hotellet tidigt på kvällen. vårt hotell låg mellan champs elysées & galleriorna vilket var det perfekta läget om man är i paris för första gången! mittemot våra franska balkonger låg en djuraffär med livs levande hundvalpar i skyltfönstret! vi envisades med att ta metron från flygplatsen, men det var vi för bekväma för sen. tog taxi överallt under själva vistelsen... kollektivtrafik är inte semester. vi latade oss lite på rummet, packade upp & promenerade sedan bort till restaurangen le relais d'lentrecôtechamps elysées som är kända för sin entrecôte med pommes & sin sås med "hemligt recept". man får äta hur mycket man vill, men vi orkade bara en omgång med valnötssallad till förrätt & kall öl till. så himla fint att sitta på övervåningen med utsikt över champs elysées! fick en snabb glimpse av triumfbågen & då kände man verkligen att man var i paris! efter maten gick vi in i en mataffär & köpte chips, kakor, vin & cola zero & somnade gott i hotellsängen efter en dusch & lite "breaking bad". det är semester för mig. att inte pressa in så mycket sightseeing & sevärdheter som möjligt utan att tillåta sig själv att bara få vara.